Prima școală de Educație Experiențială Outdoor a fost înființată în anul 1941, fondatorul fiind Kurt Hahn – Outwart Bound.
Programele de Educaţie Outdoor se desfășoară în natură și finalitatea acestora nu o reprezintă certificatele de competențe și diplomele, ci schimbările vizibile produse la nivelul comportamentului copiilor.
Motiv pentru care, Educația Outdoor are un caracter Nonformal. Iar educația desfășurată în instituțiile de învățământ clasice, precum școlile, universitățile este una de tip formală.
Prin activitățile tip outdoor copiii învață activ, totul se pune în practică, dar și prin experiențe personale. Acest mod de învățare specific educației outdoor se numește Experiențial.
“Ne amintim 20 % din ceea ce auzim, 30 % din ceea ce vedem si 90 % din ceea ce facem.”, conform unui studiu modern.
Desfășurând activități afară, copilul va dobândi abilități de comportament, abilități fizice, de gândire etc. Educaţia în aer liber este considerată a fi motivantă, stimulativă şi cu un impact mai puternic asupra procesului de învăţare în rândul elevilor.
Copiii intră în contact direct cu natura și vor fi mai conștienți în legătură cu atitudinea și comportamentul pe care trebuie să îl aibă față de mediu. De asemenea vor avea mult mai dezvoltat spiritul de echipă, participarea la activități va fi mai activă, dar și nenumărate beneficii fizice, emoționale și mentale.
Un aspect important al educaţiei outdoor este faptul că răspunde atât nevoilor de bază ale individului, cât şi celor care îl particularizează în grupul din care face parte. Copilul va fi mai responsabil, respectos, mai sociabil.
Așadar, ce este Educația Outdoor?
Educația Outdoor reprezintă un proces educațional, care are loc într-un cadru natural. Dar dacă privim din sensul restrâns putem spune că Educația Outdoor reprezintă suma acțiunilor întreprinse de personalul calificat (educatori, învățători, profesori, instructori etc), într-un mediu natural/sălbatic, folosind metode experiențiale, pentru a produce schimbări la nivelul abilităților fizice, dar și interpersonale și al comportamentului față de mediu, în rândul elevilor.